Vilkår og betingelser
Vennligst gjør deg kjent med avtalen og vilkårene før du bestiller i vår nettbutikk.
Dette kjøpet styres av standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerrådet i Norge (https://www.forbrukerradet.no). Innkjøp over Internett er hovedsakelig regulert av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, foretaksloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukerne grunnleggende rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke tolkes som en begrensning av lovfestede rettigheter, men utgjør hovedrettighetene og pliktene til partene i handelen. Wabi Sabi kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn angitt i disse salgsbetingelsene.
I tilfeller der kontrakten ikke direkte gir løsningen på et problem, må kontrakten fullføres med relevante lovbestemmelser.
Avtale
Avtalen mellom kjøper og Wabi Sabi består av informasjonen Wabi Sabi gir om kjøpet i ordreløsningen i nettbutikken (inkludert informasjon om art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (f.eks. e-post) så vel som disse salgsbetingelsene. I tilfelle konflikt mellom informasjonen Wabi Sabi har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken og korrespondanse mellom partene og salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og informasjonen gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, med mindre det er i strid med bindende lovverk.
Partene
Selger:
Firmanavn: Wabi Sabi AS
Kontaktadresse: Grønnegata 3 B
Besøksadresse: Peder Hansens gate 4 B
E-mail: post@wabisabi.no
Telefonnummer: + 47 412 00 151 / + 47 924 82 676
Organisasjonsnummer: NO 915 529 224 VAT
Kjøperen er personen som gjør bestillingen.
Kundekonto
Alle bestillinger på Wabi Sabi sin nettbutikk blir behandlet og lagret i vårt kundesystem. Følgende informasjon om deg blir lagret: Navn, leveringsadresse, fakturaadresse og ordrehistorikk. Du kan velge om du oppretter en brukerprofil i vår nettbutikk, som gir deg tilgang til ordrehistorikk og som gjør det enklere for fremtidig bestilling. Hvis du velger å opprette en konto, må du sikre din sikkerhet gjennom et sikkert passord. Hvis du av en eller annen grunn har grunn til å tro at utenforstående har tilgang til kontoen din bør du kontakte oss umiddelbart. Hvis du vil slette brukerprofilen din kan du kontakte oss på e-post: post@wabisabi.no.
Priser
Prisene oppgitt i nettbutikken inkluderer mva.
Informasjon om de totale kostnadene kjøperen må betale er inkludert alle avgifter (MVA, toll osv.) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje etc.). Spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen er gitt i bestillingsløsningen før bestilling foretas (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift).
For ikke hentede pakker hvor det påløper kostnader for Wabi Sabi belastes alle merkostnader kunden. Dette inkluderer fraktkostnader, moms og avgifter og andre kostnader knyttet til dette.
Ordrebekreftelse
En bestilling i vår nettbutikk blir utført etter at varene i handlekurven er plassert i ordren, betalingsinformasjon er lagt til, leveringsbetingelser er bekreftet og ordren er akseptert (sjekk ut). Bestillingen er ikke fullført før du har mottatt ordrebekreftelse fra Wabi Sabi.
Når Wabi Sabi har mottatt kjøperens ordre, skal Wabi Sabi uten unødig forsinkelse bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Hvis du ikke har mottatt en e-post med ordrebekreftelse fra oss innen 24 timer kan du kontakte oss på: post@wabisabi.no.
Vi anbefaler kjøper å sjekke at ordrebekreftelsen samsvarer med ordren med hensyn til antall, type produkt, pris osv. Hvis det er et misforhold mellom ordren og ordrebekreftelsen bør kjøperen kontakte Wabi Sabi så snart som mulig.
Avtalen
Avtalen er bindende for begge parter når kjøpers ordre er mottatt av Wabi Sabi.
Den ene parten er imidlertid ikke bundet av avtalen hvis det er en skrivefeil eller skrivefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsdelen av nettbutikken eller i kjøperens ordre, og den andre parten innså eller burde ha innsett at det var slik en feil.
Betaling
Wabi Sabi kan kreve betaling for varen når den sendes fra Wabi Sabi til kjøperen.
Vi godtar Vipps, Klarna, Mastercard, Visa, Stripes og PayPal.
Kjøpere under 18 år kan bare betale direkte ved levering av varene eller ved levering av varene via postordre.
Levering / Frakt
Levering av varene fra Wabi Sabi til kjøperen skjer på den måten, på stedet og på det tidspunkt som er spesifisert i bestillingsdelen i nettbutikken.
Wabi Sabi sine smykker er håndlaget og produsert i Tromsø. Varer på lager har en leveringstid på 2 – 5 virkedager. Varer vi må produsere har en leveringstid på 2 – 8 virkedager.
Varer i Norge sendes med Bring. Du vil motta leveringsdetaljer via e-post, inkludert sporingsnummer som lar deg følge varens bevegelsene under transport. Smykkene våre sendes fra Tromsø.
Behandling av smykker
Wabi Sabi arbeider med 925 sterlingsølv, 585 gull (14 karat), 750 gull (18 karat), edelstener og diamanter.
I filosofien bak “Wabi Sabi” er det et vakker japansk ordtak som sier at skjønnheten ligger i et levd liv. Gjennom livet vil du oppleve ting. Gode opplevelser og noen vanskelige. De etterlater spor. Vi er ikke ute etter å lage et skinnende bilde av et smykke. Vi søker å finne skjønnheten i de små detaljene som gir smykkene sitt eget uttrykk.
Vi lager smykker ment til daglig bruk, så bruk dem med stolthet. Merker vil vises som et resultat av at smykkene blir brukt – la disse bli en del av historien din.
Overflate:
Hvis du har valgt en børstet overflate, blir den polert ved bruk. Dette gjelder spesielt for ringer som har større slitasje enn andre smykker. Hvis ringene dine ser for polerte ut vil de fleste gullsmeder kunne børste overflaten for å gjenskape finishen som smykkene opprinnelig hadde.
Sølv:
Sølv oksiderer og må poleres. Denne prosessen kan utsettes ved riktig lagring. En lufttett plastpose anbefales til sølvsmykkene når de ikke er i bruk.
Hvitt gull:
Vi jobber med 585 gull (14 karat). Alle våre smykker kan bli laget av 750 gull (18 karat) på bestilling.
Den hvite legeringen får sin lyse farge av metallet palladium (i stedet for kobber som brukes i gult gull). Ofte ønsker kundene våre å få rhodinert smykker av hvitt gull, dette for å få den hvite overflaten som hvitt gull er kjent for.
Over tid vil Rhodinering slites. De fleste gullsmeder vil kunne Rhodinere smykkene dine opp igjen.
Ringer er mer utsatt for slitasje enn andre smykker.
Stener:
Vi bruker edelstener og halvedelstener i smykkene våre. Både halvedel- og edelstener er mineraler som finnes i naturen. Forskjellen mellom en edelsten og en semi-edelsten er i hardhet og gjennomsiktighet.
Såpe og andre kjemikalier kan skade steinens overflate. Hvis du vil bevare glansen og steinens skjønnhet – beskytt den mot mekaniske og kjemiske skader. https://snl.no/edelstener
Sertifikat og etiske retningslinjer
Alle våre diamanter importeres til Norge med Kimberley-sertifikat. Disse sertifikatene dokumenterer at diamantene er utvunnet under etiske forhold. De sørger også for at diamantene ikke ble brukt til hvitvasking av penger eller for å finansiere konflikter eller krigføring.
Risiko for varen
Risikoen for varene overføres til deg som kjøper når varene er overtatt av deg i samsvar med avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og du ikke klarer å overta en gjenstand som står til din disposisjon under avtalen, har du fortsatt risikoen for tap eller skade på varen. Uavhentede varer blir returnert etter 14 dager, for din regning.
Retur og refundering
Hvis du ønsker å bytte smykkene dine med et annet smykke / annen størrelse, send oss en e-post: post@wabisabi.no og følg instruksjonene du mottar via e-post fra oss. Du vil motta informasjon om prosedyren for å returnere varen til oss.
Retur av varer
Hvis du ønsker å benytte deg av angrerett gi oss skriftlig tilbakemelding på e-post: post@wabisabi.no, innen 14 dager etter at du mottok varen. Vennligst returner varen umiddelbart etter at du har mottatt en retur bekreftelse fra oss, og senest 14 dager etter retur bekreftelse. Legg inn ordrenummer ved all kommunikasjon med oss. Ved retur av varer vil hele kjøpesummen bli returnert deg innen 14 dager etter at Wabi Sabi har mottatt varen. Fraktkostnader ved retur på varer med verdi over NOK 1.500,- dekkes av Wabi Sabi.
Du har muligheten til å inspisere produktet før du bestemmer deg for å trekke deg fra et kjøp. Imidlertid må varen returneres til Wabi Sabi i samme stand og mengde som det var da du mottok den. Varen blir returnert til Wabi Sabi i originalemballasjen / smykke eske.
Varene sendes til
Wabi Sabi AS
Grønnegata 3 B
9008 Tromsø
Norge
Send oss sporingsnummer slik at vi kan spore pakken. Du som kjøper er ansvarlig for varene til vi mottar disse. Vi kontakter deg så snart vi har mottatt varen for avtale om tilbakebetaling.
Vi kan ikke returnere “skreddersydde” smykker.
Elektronisk gavekort
Wabi Sabi sine elektroniske gavekort er tilgjengelige i ethvert beløp på wabisabi.no, og utløper etter ett år. Våre gavekort vil ikke bli erstattet ved tap. Gavekort kan ikke byttes mot kontanter. Elektroniske gavekort refunderes ikke.
Garanti
Garanti levert av Wabi Sabi gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har i henhold til obligatorisk lov. En garanti begrenser derfor ikke din rett til klage og krav i tilfelle forsinkelse eller mangler.
Undersøkelse av varen
Når du mottar varen anbefaler vi at du sjekker om varen er i samsvar med ordren, om den ble skadet under forsendelsen eller om den ellers har noen mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler må du umiddelbart varsle Wabi Sabi via e-post: post@wabisabi.no.
Klage
Hvis det er en mangel på varen må du varsle Wabi Sabi innen rimelig tid etter å ha oppdaget den. Klagefristen på Wabi Sabi sine smykker er to år.
Konflikt
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister under minnelige vilkår. Du kan kontakte Forbrukerrådet for å få hjelp i enhver tvist med Wabi Sabi. Hvis det ikke oppnås minnelig forlik etter megling i Forbrukerrådet kan partene be om å få tvisten behandlet av Forbrukertvistutvalget.
Vedtak i Forbrukertvistutvalget skal være lovlig fire uker etter varsel. Før avgjørelsen er rettskraftig kan partene ved å sende inn begjæring til Forbrukertvistutvalget bringe avgjørelsen inn for tingretten.
Se lov 28. april 1978 nr. 18 om håndtering av forbrukertvister (Norsk lov).
Kjøp av varer fra Wabi Sabi er i samsvar med norsk lov, og eventuelle konflikter må derfor tas i den norske domstolen.
Personlig informasjon
Med mindre du samtykker til noe annet, kan Wabi Sabi bare samle inn og lagre den personlige informasjonen som er nødvendig for at Wabi Sabi skal oppfylle sine forpliktelser i henhold til denne avtalen. Personopplysningene til en kjøper under 15 år kan ikke skaffes med mindre Wabi Sabi har samtykke fra eldre eller foresatte.
Din personlige informasjon skal bare utleveres til andre hvis det er nødvendig for Wabi Sabi å utføre avtalen med deg, eller i lovfestede tilfeller. Wabi Sabi kan bare skaffe personnummer hvis det er et vesentlig behov for sikker identifikasjon og slik innhenting er nødvendig.
Hvis Wabi Sabi ønsker å bruke din personlige informasjon til andre formål, for eksempel for å sende deg reklame eller informasjon utover det som er nødvendig for å gjennomføre avtalen, må Wabi Sabi innhente ditt samtykke ved avtaleinngåelsen. Wabi Sabi må gi deg informasjon om hva personlig informasjon brukes til og om hvem som skal bruke den personlige informasjonen. Ditt samtykke må være frivillig og gitt ved aktiv handling, for eksempel ved å sjekke.
Du skal enkelt kunne kontakte Wabi Sabi, for eksempel via telefon eller e-post hvis du har spørsmål om Wabi Sabi sin bruk av personlig informasjon eller hvis du vil at Wabi Sabi skal slette eller endre din personlige informasjon.
Kjøpers rettigheter i tilfelle forsinkelse
Hvis Wabi Sabi ikke leverer varene eller ikke leverer dem i henhold til avtale og dette ikke skyldes deg som kjøper eller betingelser fra din side, kan du holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, kansellere avtalen og kreve erstatning fra Wabi Sabi.
Oppfyllelse av avtale:
Hvis Wabi Sabi ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan du opprettholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra Wabi Sabi. Du kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse hvis det er en hindring at Wabi Sabi ikke kan overvinne eller hvis oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Wabi Sabi at det er vesentlig uforholdsmessig til din interesse for Wabi Sabi sin overholdelse. Hvis vanskene faller bort innen rimelig tid, kan du kreve oppfyllelse.
Unntak:
Som kjøper kan du si opp avtalen med Wabi Sabi hvis forsinkelsen er betydelig, eller hvis Wabi Sabi ikke leverer varene innen den tilleggsfristen du har satt. Du kan imidlertid ikke si opp avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre Wabi Sabi har uttalt at de ikke vil oppfylle innen fristen.
Kompensasjon:
Som kjøper kan du kreve erstatning for tap du lider som følge av forsinkelse fra Wabi Sabi sin side. I så fall må du rapportere krav til Wabi Sabi.
Kjøpers rettigheter i tilfelle en mangel
Hvis varen har en mangel og dette ikke skyldes deg som kjøper eller forhold fra din side kan du holde tilbake kjøpesummen og velge mellom å få varen reparert, kreve prisavslag eller kreve kjøpet opphevet.
Reperasjon eller omlevering :
Hvis varen har en mangel kan du kreve at Wabi Sabi retter opp mangelen eller leverer den tilsvarende gjenstanden. Wabi Sabi kan motsette deg kravet ditt hvis gjennomføringen av kravet er umulig eller påfører Wabi Sabi urimelige kostnader. Wabi Sabi skal foreta reperasjon eller omlevering innen rimelig tid. Retting eller omlevering må gjøres uten omkostninger for deg som kjøper, uten risiko for at du ikke vil være i stand til å dekke utgiftene deres og uten vesentlig ulempe for deg. Wabi Sabi kan ikke gjøre mer enn to forsøk på utbedring eller omlevering for den samme mangelen, med mindre det er spesielle grunner som gjør ytterligere forsøk rimelige.
Selv om du ikke trenger en reperasjon eller en ny tildeling, kan Wabi Sabi tilby en reperasjon eller en omlevering hvis dette gjøres uten forsinkelse. Hvis Wabi Sabi gir slik reperasjon eller levering kan du ikke kreve rabatt eller oppheve kjøpet.
Prisreduksjon:
Hvis mangelen ikke blir utbedret eller levert, kan du kreve en forholdsmessig prisreduksjon.
Prisavslag:
I stedet for prisavslag kan du si opp avtalen, bortsett fra når mangelen er ubetydelig.
Kompensasjon:
Som kjøper kan du også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen er mangelfull. I så fall må du rapportere krav til Wabi Sabi i tilfelle klage.
Reglene for klager gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om avbestillingsrett og eventuelle garantier gitt av Wabi Sabi.
Selgers rettigheter i tilfelle kjøpers mislighold
Hvis du som kjøper ikke betaler eller oppfyller dine forpliktelsene i henhold til avtalen og dette ikke skyldes Wabi Sabi eller omstendigheter fra Wabi Sabis side, kan Wabi Sabi holde tilbake varene, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen avsluttet og kreve erstatning fra deg.
Wabi Sabi kan også, etter omstendighetene, være i stand til å kreve renter på forsinket betaling, inkassoavgift og gebyrer for ubetalte varer.
Oppfyllelse:
Hvis du ikke betaler kan Wabi Sabi opprettholde kjøpet og kreve at du betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Hvis varen ikke blir levert, mister Wabi Sabi sin rett hvis vi venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Unntak:
I tilfelle vesentlig mislighold av betalingen eller annet vesentlig brudd av deg, kan Wabi Sabi si opp avtalen. Wabi Sabi kan imidlertid ikke trekke seg tilbake etter at kjøpesummen er betalt. Wabi Sabi kan også avbryte kjøpet hvis du ikke betaler innen en rimelig ytterligere oppfyllelsesfrist satt av Wabi Sabi. Wabi Sabi kan imidlertid ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre du har sagt at du ikke vil betale.
Kompensasjon:
Kompensasjon:
Wabi Sabi kan kreve erstatning fra deg som kjøper for økonomisk tap de lider som følge av kontraktsbrudd fra deg.
Renter ved for sen betaling / innkrevningsavgift:
Hvis du ikke betaler kjøpesummen i samsvar med avtalen kan Wabi Sabi kreve renter. Ved manglende betaling kan kravet etter forhåndsvarsel sendes til inkasso, og du kan da holdes ansvarlig for gebyrer.
Hvis kjøperen ikke klarer å hente ubetalte varer, kan Wabi Sabi belaste deg et gebyr på kr 50, – + forsendelsesretur. Avgiften vil dekke høyst Wabi Sabi sine faktiske utlegg for å levere varen til deg. En slik avgift kan ikke belastes kjøpere under 18 år.